A fost infiintat de Patriarhul Nikon, la mijlocul secolului al XVII-lea.
In timpul perioadei de persecutie, o parte dintre membrii miscarii impotriva reformei lui Nikon au fugit in Polonia, Austria, Suedia, Prusia, Moldova, Dobrogea, iar cu timpul au ajuns si in America de Nord, Manciuria si chiar in Australia. Primele comunitati de lipoveni din Romania sunt cele din satele Lipoveni (1724) si Manolea (1743), ambele in judetul Suceava; s-au constituit apoi comunitatile din Sarichioi, Jurilovca si Slava Rusa, toate din judetul Tulcea. Din punct de vedere organizatoric, la 28 octombrie 1846 ia fiinta Mitropolia de Rit Vechi de la Fantana Alba (Bucovina de Nord), primul ierarh fiind mitropolitul Ambrozie, care a fost anterior mitropolit al Bosniei si Hertegovinei. Alegerea lui Ambrozie ca mitropolit a marcat constituirea comunitatilor crestine de rit vechi intr-o Biserica autonoma ce cuprinde toti credinciosii de rit vechi din Europa, America si Australia. Succesorii lui Ambrozie (Kiril, Arcadie etc.) au purtat titlul de mitropolit, fiind recunoscuti conducatori spirituali ai tuturor credinciosilor crestini de rit vechi din lume, statut si recunoastere ce si le mentin si astazi.
Credinciosii crestini de rit vechi se considera pastratorii "adevaratei credinte ortodoxe" si a vechilor randuieli traditionale ale Bisericii Ortodoxe, pastreaza calendarul pe stil vechi, iar serviciile religioase le oficiaza in limba slavona.
Cultul Crestin de Rit Vechi din Romania este organizat intr-o mitropolie cu sediul la Braila, condusa de un mitropolit si trei episcopi vicari. Cei aproape 40.000 de credinciosi lipoveni au la dispozitie 37 de parohii si 57 lacase de cult, deservite de 37 preoti, 5 diaconi si 20 de cantareti bisericesti. De asemenea, in cadrul cultului functioneaza trei manastiri si un schit: "Vovidenia" (femei) si "Uspenia" (barbati) in comuna Slava Cercheza, judetul Tulcea, o manastire de barbati si un schit pentru femei in satul Manolea, comuna Forasti, judetul Suceava. In proprietatea cultului se afla si 32 cimitire parohiale. Cultul nu are organizat un sistem de invatamant teologic, preotii fiind alesi dintre acei credinciosI, apti sa oficieze serviciile religioase, cunoscatori ai limbii slavone, tipicului si canoanelor bisericesti.