shinto3Sintoismul este cea mai veche religie a Japoniei bazata pe o conceptie animista asupra lumii (orice fiinta sau obiect poseda un suflet). sintoismul vine de la “shinto” ce inseamna “Calea Zeilor” si se bazeaza pe cinstirea unor spirite numite “kami”, suflete ale stramosilor care s-au refugiat in locuri naturale (cascade, munti, vulcani etc.)
 Cel mai probabil sintoismul a inceput sa se contureze ca o religie incepand cu multe secole i.Cr., devenind cu timpul religia cea mai practicata a Japoniei. in secolul al VI-lea, budismul se raspandeste in “tara soarelui rasare”, insa poporul ramane in mare parte fidel religiei traditionale. in secolul al XIX-lea sintoismul este proclamat religie nationala, astazi japonezii imbinand cele doua mari religii.
 Cea mai imediata si evidenta trasatura a sintoismului este marea dragoste fata de natura. O simpla cascada, luna sau o piatra mai ciudat scobita poate fi considerata un “kami”, deoarece acolo salasluiesc sufletele stramosilor. Cu trecerea timpului, chiar daca radacinile acestor credinte nu au disparut complet, au fost atenuate, iar kami au luat forme mai bine definite si au fost deseori antropomorfizati, fiindu-le atasat si un mit.
 
Kami in orice caz, nu sunt zeitati transcedentale in sensul modern al cuvantului. Chiar daca sunt de natura divina, kami sunt aproape de oameni. Ei locuiesc in aceeasi lume cu oameni, fac aceleasi greseli pe care ei le fac, simt si gandesc in acelasi mod. Cei ce mor sunt automat trecuti la stadiul de “kami”, indifferent de faptele din timpul vietii.
 Credinta nu este un aspect central al sintoismului, fiind mai importante ritualuri si felul in care acestea sunt practicate, omul nu trebuie neaparat sa “creada cu adevarat” in acel ritual. Chiar si cei ce practica alte religii pot fi venerati ca si kami dupa moarte daca sunt sintoisti care doresc acest lucru.
 Oamenii ii consulta pe kami cu orice prilej: pentru noroc, inaintea evenimentelor importante din viata, inaintea unei calatorii, pentru vindecarea unui bolnav etc.
 
 Zeii
 
 Religia sintoista invata faptul ca orice contine “kami” (esenta spirtuala). Orice roca, orice lucru viu si neviu contine kami. Exista de asemenea un “kami” principal pentru grupuri de lucruri. Spre exemplu, fiecare copac are un kami, insa exista un kami principal pentru toti copacii din lume.
 
Cel mai venerat kami este zeita soarelui Amaterasu. Totusi, japonezii nu invoca in mod special numele ei pentru a-i cere ajutorul. Amaterasu este deseori simbolizata de o oglinda. Sanctuarul poate sa fie gol, asta nu insemnand neexistenta, ci mai degraba arata faptul ca orice se vede prin oglinda este parte din Amaterasu.
 Alta deitati importante sunt Izanagi si Izanani, primele divinitati ce constituie cuplul primordial. Ei dau nastere lumii si formeaza Japonia, care este deci de origine divina.
 Pana la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, imparatul era zeificat, fiind considerat “fiul zeitei Amaterasu”. El era astfel considerat un “kami in viata”. Aceasta venerare s-a oprit in anul 1946 cand imparatul Hirohito a renuntat la statutul sau divin sub presiunea Statelor Unite ale Americii.
 
 Cele 4 afirmatii
 
Sintoismul nu are absolut nici o porunca precum Decalogul crestinilor, ea bazandu-se pe o viata simpla ce trebuie sa fie in armonie cu natura si cu ceilalti oameni. Cu toate acestea, se considera a fi “Patru afirmatii” ale spiritului sintoist:
- traditia si familia – familia este vazuta ca fiind principalul mecanism prin care traditiile sunt conservate in societate. Astfel, printre  cele mai importante celebrari au legatura cu nasterea si casatoria;
- dragostea pentru natura – natura este sacra, a fi in contact cu natura inseamna a fi aproape de kami;
- curatenie fizica – sintoistii fac dese bai pentru a fi cat mai curati;
- participarea la “Matsuri” – orice festival dedicat in cinstea unor kami, sunt multe pe parcursul unui an.
 
Credinciosii au si acasa un mic altar inchinat kami-ului familiei respective, unde depun amulete pentru a-i feri de ghinion. Acestea sunt adesea sageti de lemn sau fasii de hartie purtand numele unui sanctuar celebru.
 Preotul sintoist (“Kannusi”, adica “maestrul lui Kami”) este raspunzator de toate riturile sintoiste: purificari, rugaciuni, jertfe etc. imparatul este considerat marele preot, ceilalti fiindu-i subordonati.
 Exista o multime de sarbatori (“Matsuri”) legate de datinile si obiceiurile specifice, cele mai semnificative fiind cele legate de sarbatorirea Anului Nou, sarbatoarea primaverii, a papusii, a mortilor etc. acestea sunt insotite deseori de reprezentatii de dans, de lupte (sumo) si concursuri de tragere cu arcul.
 Datorita influentelor budiste, kami sunt reprezentati ca protectori ai templelor, avand trasaturile unor “bodhisattva” (budisti ce-si consacra viata mantuirii celorlalti). Sunt mai multe elemente de sincretism religios, cele mai importante fiind: calugarii budisti participa la sarbatorile sintoiste, japonezii isi celebreaza funerariile in manastirile budiste chiar daca casatoria se face in sanctuarele sintoiste.